Het gedachtegoed van de Appreciative Inquiry is een constructieve benadering die vertrekt vanuit de positieve (werk)ervaringen van medewerkers. Het verandert het denken in termen van problemen naar het denken in termen van mogelijkheden. Vertrekken vanuit good practices kan inspirerend werken en verhoogt de kans op slagen van nieuwe initiatieven. Vanuit de medewerkerstevredenheidsmeting (afgenomen bij alle medewerkers in 2013), de sterkte-zwakte analyses van de teams, de diverse werkgroepen en vergaderingen en een herassessment van IiP werden verschillende problemen gededecteerd. De problemen worden geformuleerd als groeipunten (cfr. het gedachtegoed van de Appreciative Inquiry) en worden gebundeld per thema. We onderscheiden de volgende themata onder de gedecteerde groeipunten: Competentiemanagement, Communicatie, Samenwerking, Vormingsbeleid, Duurzaam retentiebeleid. We merken dat betrokkenheid van medewerkers, het mogen en kunnen meedenken en het aanbrengen van voorstellen, de motivatie positief beïnvloedt. De medewerker voelt zich gewaardeerd en deel van de organisatie. Om deze groeipunten aan te pakken worden werkgroepen opgestart met medewerkers van verschillende diensten, leeftijd, disciplines, diploma's, anciënniteit, ... Dit alles binnen het gedachtengoed van Appreciative Inquiry.
|